Er is niks mis met je als je een burn-out hebt (+ zo voorkom je ‘t)


Heb je geen energie en voel je je vaak kwetsbaar? Je bent niet de enige en het ligt niet aan jou!

Toen ik net begon met werken, was dit precies hoe ik mij voelde.

Ik vertel je in deze nieuwe aflevering wat mijn lijf mij destijds probeerde te vertellen. Welke valkuilen ik ontdekte en wat ik vervolgens deed.

Een echte aanrader voor iedereen die zich regelmatig gespannen en gestrest voelt!

Je luistert podcast #120 van De Perfectionismepodcast hieronder.

Dit zijn de gedachtes die op kunnen spelen wanneer je overprikkeld bent (vooral als je last hebt van perfectionisme):

● Waarom kan ik dit niet gewoon aan?
● Waarom ben ik zo’n loser die zich niet staande kan houden in deze maatschappij?
● Waarom kan ik niet net als al mijn andere collega’s gewoon vier of vijf dagen werken in de week en me dan gewoon prima voelen?

Dit zijn de acties die je kunt ondernemen wanneer je overprikkeld bent:

● Gas terugnemen in sociale leven
● Afzien van zoveel mogelijk (extra) verplichtingen

Dit kan je helpen om te voorkomen dat je een burn-out krijgt (of dat je hier nog eens in terecht komt)

Het belangrijkste: voel de signalen van je lichaam op tijd!

Misschien vind je het lastig om de signalen van je lichaam te voelen. Weet dan dat deze signalen zich ook kunnen uiten in angstige of dwingende gedachten of bijvoorbeeld het niet nemen van pauzes of het geen “nee” durven zeggen. Ook kun je dit op emotioneel niveau ervaren (frustratie, bang, verdrietig, boos, gejaagd).

● Denk niet: “Ik stel me aan”
● Een belangrijke valkuil hierbij is twijfelen aan jezelf! Dit is een teken dat jij je lijf nog niet helemaal serieus neemt

Ontdek van welke activiteiten jij energie krijgt en oplaadt:

● Ontspannende dingen of iets wat jou juist een boost geeft (let hierbij op dat je niet teveel dingen inplant)?
● Samen of alleen?
● Wat is iets dat jij stiekem al een tijdje zou willen doen, maar waar jij jezelf nog niet de tijd/geld voor hebt gegund?

Durf hulp in te schakelen.
Denk aan steun vanuit je omgeving maar ook aan concrete hulp in de vorm van coaching. Je bent natuurlijk altijd van harte welkom binnen Goed Genoeg.

● Onderzoek bij jezelf: Hoe komt het eigenlijk dat jij over je grenzen heen bent gegaan?
● Het gaat er niet om wat jij “verkeerd” doet, maar om wat je hiervan kunt leren
● Leer je patronen herkennen en doorbreken

Herken jij dit verhaal? Ik ben benieuwd: Hoe voel jij je op dit moment?

Heel veel liefs en wees lief voor jezelf,
Evelien

P.S.: Zin in meer inspiratie om je perfectionisme los te laten? Hier 3 concrete tips!

  1. 👩‍💻 Volg de gratis Masterclass ‘HSP & Perfectionisme’
  2. 📖 Lees het boek ‘Goed Genoeg – 50 tips om je perfectionisme los te laten’
  3. ⭐ Doe mee aan Goed Genoeg, hét online programma voor perfectionisten die relaxter & gelukkiger willen worden

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.