Het keuzekruispunt bij lastige werksituaties


Stel: je zit in een rottige situatie op werk. Denk aan: Je collega’s roddelen en jij baalt ervan. Of je bent het niet eens met hoe jullie bepaalde zaken aanpakken, maar er komt maar geen verandering in.

Dan heb ik een superhandige tool voor je: het keuzekruispunt! In elke lastige situatie zijn er 3 dingen die je kunt doen die effectief zijn. En 1 ding wat niet zo effectief is.

In aflevering #121 van De Perfectionismepodcast neem ik je hier helemaal in mee. Snel luisteren dus als je inderdaad weleens vastloopt op je werk (je kunt het keuzekruispunt trouwens ook prima privé toepassen!).

Er zijn (werk)situaties waar je niet altijd invloed op hebt en dan kan het lastig zijn om deze los te laten. Denk bijvoorbeeld aan:

● Dingen lopen anders dan je had gewild in een bepaald project. Dit is niet jouw verantwoordelijkheid, maar je voelt je wel verantwoordelijk.
● Er is een bepaalde werkwijze waar jij je niet fijn bij voelt of waar jij niet in gelooft.
● Een collega behandelt jou (of iemand anders) op een manier die je onprettig vindt.
● Collega’s die roddelen

Tip: Waar heb ik wel invloed op? Hoe ga ik hiermee om?

Een model dat jou kan helpen bij deze vragen is het keuzekruispunt. Deze bestaat uit 3 effectieve routes en 1 niet-effectieve route.

(Ik geef je de tips met werksituaties in mijn achterhoofd, maar je kunt het keuzekruispunt natuurlijk ook prima op een privésituatie toepassen.)

Effectieve routes

  • Actief proberen om een verandering in de situatie aan te brengen
    • Zo kun je altijd het gesprek aangaan met de mensen met wie je werkt
    • Uiteindelijk heb is het de keuze van de ander om wel of niet iets te doen met hetgene wat jij aangeeft
    • Maar: je kunt altijd op een fijne manier aangeven wat de situatie met jou of het werk doet. Tip! Een boek dat hier volledig op is gericht is “Geweldloos communiceren” van Marshall Rosenberg.
    • Pas op: de valkuil van deze route is “vechten” en jouw normen en waarden opdringen aan een ander. Dat schiet niet op.
  • Echt accepteren dat iets zo is en dat het buiten je invloedssfeer ligt
    • Bijvoorbeeld: wanneer je iets al een aantal keer hebt aangekaart en er komt maar geen verandering. Uiteindelijk realiseer je je dat dit verder buiten jouw invloedssfeer ligt.
    • Op deze route kun je vrede hebben met de situatie.
    • Je respecteert de verschillende behoeftes van jou en je collega’s/klanten/leidinggevende
    • Mediteren kan je helpen om ruimte te creëren tussen de situatie en jouw gevoelens en gedachten.
    • Pas op! Hierbij kan de valkuil zijn om te passief te worden en te doen alsof je de situatie accepteert, terwijl je je er innerlijk nog steeds enorm tegen verzet.
  • Weggaan uit de situatie
    • Als voorbeeld nemen we hier ‘roddelende collega’s’
    • Op microniveau kan weggaan uit de situatie bijvoorbeeld zijn: even weglopen wanneer mensen weer gaan roddelen
    • Op een mediumgroot niveau kun je denken aan het opzoeken van projecten met mensen die minder roddelen
    • Op groter niveau is het een optie om daadwerkelijk je baan op te zeggen
    • Bij deze route is de valkuil om te snel uit situaties weg te lopen zonder het gesprek aan te gaan. Dan ligt vluchtgedrag op de loer.

Niet-effectieve route

● Blijven klagen over de situatie
● Erin blijven hangen

Het is prima om even je hart te luchten, je hoeft niet altijd zen te zijn!

Maar kijk uit dat je niet te lang in een situatie blijft hangen waarin je alleen maar negativiteit voelt en uitstraalt.

Bonustip: zorg goed voor jezelf

Als je energie verliest doordat het niet fijn is in je omgeving, vraag jezelf dan af: wat heb ik nodig? Wat kan ik doen om hier toch op een fijne manier mee om te gaan?

● Ook hierbij kun je denken aan mediteren of vaker een rondje wandelen
● Voor meer inspiratie: check aflevering #79 van De Perfectionismepodcast met mijn beste tips voor selfcare!

Ik ben benieuwd waar jij jezelf het meeste herkent op het keuzekruispunt. Is er een route die jij vaak al natuurlijk toepast? En welke zou jij wat meer willen gaan ontdekken?

Veel liefs,
Evelien

P.S.: Ben je benieuwd hoe ik je verder zou kunnen helpen?

  1. 👩‍💻 Volg de gratis Masterclass ‘HSP & Perfectionisme’
  2. 📖 Lees het boek ‘Goed Genoeg – 50 tips om je perfectionisme los te laten’
  3. ⭐ Doe mee aan Goed Genoeg, hét online programma voor perfectionisten die relaxter & gelukkiger willen worden

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.