Omgaan met kritiek als perfectionist


Weet je nog dat ik een tijdje terug een paar dagen aan het relaxen was in een pipowagen in de bossen?

Ik ontving daar een mailtje waarin iemand kritiek uitte op mijn werk. Slik. Het kwam echt even binnen en deed pijn.

Achteraf merkte ik hoe anders ik nu met feedback en kritiek omga ten opzichte van vroeger.

Ben jij iemand die enorm z’n best doet om alles zo goed mogelijk te doen? En word jij ook zo geraakt door feedback?

Dan weet je als geen ander dat het hard kan aankomen als iemand anders vindt dat je iets niet helemaal goed of naar verwachting hebt gedaan.

In deze podcast vertel ik je over de verandering in hoe ik met feedback omga. Ik leg je uit hoe jij op een gezonde en constructieve manier met kritiek kunt dealen.

Een stomp in mijn maag

Als de oude Evelien feedback of kritiek kreeg, voelde dat vaak als een stomp in mijn maag. Bijna als een persoonlijke aanval.

Ik ontwikkelde een patroon van zelfverwijt, omdat er al ergens in mij de overtuiging zat dat ik niet goed genoeg was. Alle feedback leek daarop aan te sluiten en kwam dubbel zo hard aan.

Als sociale dieren zijn onze hersenen geëvolueerd om harmonie te ervaren met anderen. Als een ander iets zegt dat negatief is, brengt dat een fysieke reactie in ons lichaam teweeg. Dat gebeurde ook mij bij het ontvangen van dat mailtje.

Wat ik wel merkte is dat ik totaal anders reageerde dan hoe ik dat vroeger deed. Vroeger zou ik bij het zien van zo’n mailtje in een spiraal van zelfverwijt vervallen. Met gedachten als ‘Zie je wel, ik ben niks waard. Ik kan dit werk niet goed. Wie denk ik wel niet dat ik ben om deze positie te bekleden?’

Bovendien zou ik de kritische feedback absoluut voor mezelf hebben gehouden. Een gevoel van schaamte ervaren. ‘Ik hoop dat niemand gezien heeft dat ik dit bericht heb gekregen.’

Ook zou ik het gevoel wegstoppen. Boos op mezelf worden omdat ik er zoveel last van had. ‘Jeetje Evelien, stel je niet zo aan. Leer ervan en ga verder.’ Als ik rust of ontspanning had, kwam dat knagende gevoel weer naar boven. Ik zat er letterlijk mee in mijn maag.

Door de schaamte heen

Mijn eerste reactie op die kritische mail was nu: ‘Oef, dat is niet leuk om te horen.’ Maar in plaats van dat ik in kritiek bleef hangen, veranderde ik mijn houding naar zelfcompassie.

Ik zei tegen mezelf: ‘Au. Dat doet pijn. Wat vervelend dat je dat zo voelt. Wat heb je nu nodig om hiermee om te gaan?’ Voel je wat voor verschil dat is ten opzichte van jezelf verwijten dat je je zo voelt?

Ook organiseerde ik mijn eigen hulp en steun. Zo stuurde ik een WhatsApp voicebericht naar een vriendin zodat ik het kon delen en bespreekbaar kon maken. Daarin vroeg ik om support. En die gaf ze.

In ‘De kracht van kwetsbaarheid’ van Brene Brown zegt ze zo mooi: “Connection is the antidote to shame.” Je kiest bewust om dat kwetsbare stuk van jezelf wel te laten zien. Je gaat als het ware door de schaamte heen.

Toen ik mijn gevoelens deelde, voelde ik opluchting. De ballon van spanning liep leeg en ik voelde me direct anders.

Misschien denk jij nu: ‘Ik wil anderen niet tot last zijn’. Dan nodig ik je uit: draai het eens om. Als een vriendin van jou in deze situatie zit, zou jij het dan vervelend vinden als ze een berichtje insprak en heel eerlijk naar je was?

Of zou je het fijn vinden dat ze het eerlijk aangeeft en jou de kans geeft om er voor haar te zijn? En voel je dat je de band juist versterkt door het delen van pijnlijke en schaamtevolle momenten?

De antwoorden op deze vragen geven je richting over wat je te doen staat.

Bonustip

Je hoeft niet altijd iets met de kritiek en feedback die je ontvangt. Weet dat je eerst voor jezelf mag zorgen en mag luisteren naar wat je nu nodig hebt. Stel jezelf de vraag: ‘Is dit feedback waar ik iets mee wil? En waar ik iets mee kan?’

Soms geeft iemand advies op basis van zijn of haar situatie, maar is dat niet op jou van toepassing. Dan hoef jij er dus helemaal niets mee.

Hoe reageer jij doorgaans op feedback of kritiek? Voel je schaamte? Of heb je een fijne manier om daarmee om te gaan?

Heb je iets aan deze podcast gehad? Laat het me weten via een DM op Instagram. Je kunt me vinden via @evelien_bijl.

Liefs,

Evelien

P.S. Vind jij omgaan met kritiek nog lastig? Vanavond geef ik een gratis training ‘In zes stappen naar meer rust en energie door minder perfectionisme‘ om 19.30 uur. Daar leer je o.a. hoe je met kritiek en zelfverwijt omgaat. Zie ik je daar?

 

 

 

 

 

 

Deel dit bericht :)

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *