Wat doe jij als je je rot voelt? (Uitleg shitspiral van zelfkritiek)


Laatst voelde ik mij ontzettend verdrietig.

Waar ik vroeger mezelf zou veroordelen hierom en terecht zou komen in de shitspiral van zelfkritiek, deed ik het nu helemaal anders.

In podcastaflevering #125 deel ik met je

  • Hoe ik omging met deze lastige situatie
  • Wat er gebeurt wanneer je in de shitspiral van zelfkritiek terechtkomt
  • Hoe je hier vervolgens weer uit kan komen

Een checkvraag voor jou: Wat jij zou hebben gedaan als je hoort hoe ik mij voelde en wat er gebeurde?

Je luister de aflevering hier:

Uitleg van de shitspiral van zelfkritiek:

  1. Negatieve gedachte, lastige situatie of gewoonweg niet lekker in je vel zitten
  2. Je veroordeelt jezelf en accepteert niet dat je je zo voelt of dat dit gebeurt
  3. Je vindt dat dit anders moet: druk op jezelf verhogen, proberen emoties weg te stoppen, op een strenge manier tegen jezelf praten
  4. Effect: meer stress door jezelf of de situatie af te wijzen

Op deze manier is de cirkel rond: want meer stress en druk geven weer meer negatieve gevoelens of gedachten, waardoor je vervolgens weer boos wordt op jezelf, etc.

Om je perfectionisme los te laten en uit deze shitspiral van zelfkritiek te stappen, zul je een andere route moeten volgen.

Route van zelf-steun

Verander allereerst je mindset. Het doel is niet:

  • Ik wil me niet meer zo rot voelen of in zo’n lastige situatie terechtkomen

Maar:

  • Ik zal me vaker rot gaan voelen en lastige situaties blijven tegenkomen. Hoe kan ik daarmee omgaan?

Hoe volg je de route van zelf-steun?

  • Geef je emoties de ruimte. Als je tranen komen, laat deze toe. Dit werkt helend!
  • Vraag jezelf: wat zou ik nu het liefste willen doen? En probeer jezelf dit te gunnen.
  • Geef jezelf helemaal over aan wat je nu nodig hebt en wat je wilt voelen, op die manier laad je het snelst weer op.
  • Geef jezelf de tijd om de route van zelf-steun aan te leren. Een patroon doorbreken kost tijd.

De volgende keer dat er iets vervelends gebeurt of dat je je rot voelt, welke route kies jij dan? Laat het me vooral weten onder mijn instagrampost van deze week!

Heel veel liefs,

Evelien

P.S.: De volgende 3 dingen kunnen je helpen om je perfectionisme te leren loslaten:

  1. 👩‍💻 Volg de gratis Masterclass ‘HSP & Perfectionisme’
  2. 📖 Lees het boek ‘Goed Genoeg – 50 tips om je perfectionisme los te laten’
  3. ⭐ Doe mee aan Goed Genoeg, hét online programma voor perfectionisten die relaxter & gelukkiger willen worden


Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.