STOP met piekeren!


STOP met piekeren!

Oh man, hoe vaak ik dat wel niet gedacht heb. 

Ik was bijvoorbeeld een keer met mijn (toenmalige) vriend een weekendje weg naar Maastricht. Leuk, even er tussenuit. Maar mijn gedachten dachten daar anders over. Ik blééf maar piekeren over werk en ik kon het op geen enkele manier loslaten. 

Ik herinner me zelfs een moment dat we op een terrasje zaten en ik was even naar het toilet. Daar zei ik tegen mezelf: “Ok, en nu is het klaar Evelien! Vanaf nu ga je alleen nog maar genieten en niet meer aan werk denken.” Ik verkondigde het vol trots aan mijn vriend en ik hoopte dat als ik het maar hard genoeg zou zeggen, het wel zou werken. Maar je raadt het al: binnen 3 minuten stond mijn hoofd weer volop in de piekerstand.

Ik wilde toen zó graag dat er een pilletje was dat ik kon nemen waardoor ik me helemaal zen zou voelen (gelukkig wordt dit geen dramatisch verhaal over een drugsverslaving 🤭). 

Of dat er een knop was waarop ik kon drukken om eindelijk al mijn gedachten uit te schakelen.

Helaas kwam ik erachter dat dat allemaal niet zo makkelijk gaat. En dat júist als je probeert om minder te piekeren, het vaak alleen maar erger wordt. 

Word je ’s ochtends wakker, sta je direct ‘aan’ met duizenden gedachtes over allerlei stressvolle dingen.

 “Oh god, ik hoop dat die meeting vanmiddag goed gaat. Shit, heb ik niks over het hoofd gezien? Ik val vast door de mand. Fuck, ik moet opschieten want ik wil écht niet te laat komen. Snelsnelsnel die boterham naar binnen. Dit is echt niet goed, ik zou rustig de tijd moeten nemen. Zou ik een burn-out krijgen? Man, ik hoop het echt niet. Arrggh!”

Bij mij ging het dan meestal best ok als ik maar druk bezig was, maar zodra mijn brein ook maar even de ruimte had, ging het weer helemaal los. Zo ook ’s avonds als mijn hoofd -altijd uitgeput- mijn kussen raakte.

“Die meeting ging wel ok, volgens mij. Alhoewel mijn collega wel een beetje apart keek toen ik aan het woord was. Oh god, ik ben vast te lang aan het woord geweest waardoor zij baalde dat ze er niet tussenkwam. Daar moet ik echt beter op gaan letten voortaan. Oeh, ik zou mijn moeder nog terugbellen, dat is er niet meer van gekomen. Ben ook zo moe. Shit, dit voelt niet goed. Ik wil niet zo zijn. Morgen moet ik hier echt tijd voor maken! Dit zijn toch de belangrijke dingen in het leven?”

Grote kans dat je dit soort scenario’s herkent. Het is niet voor niets de nummer 1 meest gestelde vraag tijdens de maandelijkse coachcall van Goed Genoeg, mijn online programma voor perfectionisten. 

Wat niet werkt: tegen jezelf zeggen dat je moet stoppen met piekeren.

Wat wél werkt: dat vertel ik je in deze podcast.

 

 

Het goede nieuws is dat je hier echt veeeeeeel minder last van kunt krijgen! Zelf weet ik tegenwoordig goed wat ik moet doen als ik merk dat ik weer wat meer pieker. En dat voelt fucking fijn & geeft heel veel rust!

Dat gun ik jou ook, dus alvast veel plezier met het luisteren naar de podcast.

Leuk als je me laat weten wat je ervan vond, bv via een DM op Instagram.

 

Liefs,

Evelien

De perfectionismecoach

 

Deel dit bericht :)

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *