Meditatie voor nuchtere mensen


Eerlijk is eerlijk: zo’n vijf¬†jaar geleden vond ik meditatie een beschamend woord. Vage, zweverige onzin om precies te zijn. Met mijn wetenschappelijke opleiding bleef ik liever met beide benen op de grond staan dan me met zulke parapsychologische rommel bezig te houden. Herkenbaar?

Grappig als ik daaraan terugdenk: nu probeer ik dagelijks te mediteren omdat er niets is dat me meer met beide benen op de grond houdt dan dit. Ik besteed er zo’n 5-10 minuten per dag aan en voel me er erg lekker bij. Daarom lijkt het me leuk om hier uit te leggen wat meditatie is, hoe je het doet en wat je eraan kunt hebben. En daarna staat het je natuurlijk vrij om het alsnog onzin te vinden en er niets mee te doen.
Wat is meditatie?
Meditatie is het richten van je aandacht op wat er hier en nu is.
Waarom mediteren mensen?
Om rust te ervaren, minder gestresst te worden, lekkerder in je vel te zitten, meer te genieten van de dag, beter te presteren op het werk of tijdens het sporten. En om gezonder te worden: uit onderzoek blijkt dat regelmatig mediteren leidt tot meer energie, een lagere bloeddruk, een lager cholesterolniveau en een gezonde spierspanning en hartslag.
Hoe moet ik mediteren? Zijn moeilijke yogahoudingen en wierook verplicht?
(Als het antwoord ‘ja’ was, zou je dan verder lezen? ūüėČ )
Neen, geen van dit alles. Men neme: 1 lichaam, 1 stoel/bank/bed/kussen/matje en een beetje tijd (zo lang als je zelf hebt, ik doe meestal 5 minuten). Je kunt je ogen sluiten of open laten, wat je zelf fijn vindt.
De basis van meditatie is dat je probeert te ervaren wat er in je omgaat op dat moment. Heb je gedachten, emoties, pijn, voel je je opgejaagd of juist rustig? Verlies je niet in je gedachten of gevoelens, maar neem ze alleen waar.
Mag ik dan niet meer nadenken? Dat lukt me nooit…
Mij ook niet! Gelukkig hoef je je gedachten ook niet stop te zetten. Zodra je merkt dat je aan het nadenken bent, in plaats van aan er ‘gewoon’ te zijn, ben je alweer bewust aanwezig. Een handig trucje is om je aandacht op je ademhaling te richten. Tel bijvoorbeeld je uitademingen van 1 t/m 10 en begin daarna weer bij 1. Wanneer je met je aandacht even afdwaalt, merk je dat vanzelf en begin je gewoon rustig opnieuw.
Er zijn uiteraard ook superveel begeleide meditaties. Ik heb er zelf ééntje voor je opgenomen, de 3-minuten check-in meditatie.  Daarnaast vind ik de Insight Timer-app is ook heel fijn, met duizenden gratis begeleide meditaties.
Het belangrijkste is dat je jezelf niets oplegt en niet boos op jezelf wordt als het niet lijkt te lukken. Meditatie kan niet mislukken. Het gebeurt me nog steeds vaak genoeg dat ik tijdens een meditatie met mijn aandacht afdwaal naar werk dat nog moet gebeuren of een lastig gesprek dat ik heb gevoerd. Gelukkig weet ik inmiddels dat het juist dan heel nuttig is om even stil te zitten. Want ook al denk je dat er niets speciaals gebeurd is, je hersenen zijn toch even op een andere frequentie gezet.
Veel liefs,
Evelien

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren


Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *