Lisette’s verhaal


Holy mozes, soms knijp ik mezelf echt dat ik dit werk mag doen! Ik kreeg laatst een mailtje van Lisette, die meedeed aan Goed Genoeg (mijn online programma voor perfectionisten).

Ze had helemaal uit zichzelf alles opgeschreven dat er in haar leven veranderd was door te leren minder streng voor zich zelf te zijn.

Ik wéét inmiddels hoeveel er kan veranderen in 3 maanden, maar toch sta ik elke keer weer versteld als ik dit soort verhalen lees. 

Lees je mee? Dit is haar verhaal:

Wat leverde de periode dat ik Goed Genoeg volgde mij op (mei-juni-juli-augustus 2020):

  1. Ik ben me er meer bewust van als ik mezelf veroordeel (streng ben) over de dingen die ik doe of denk.
  2. Ik signaleer eerder rode vlaggetjes en kan dan soms een stapje terug doen en het aangeven (tegen de kinderen “emmertje loopt bijna over”, of oranje/rood stoplicht.
  3. Ik voel beter mijn behoeftes/grenzen aan. Daar heb ik jarenlang echt weinig aandacht voor gehad en volledig over mijn grenzen heen gegaan. Ik durft dit dan eerder aan te geven en me hier minder schuldig om te voelen.
  4. Ik ben me er meer bewust van als ik overcompenseer omdat ik denk dat ik iets niet goed genoeg doe/kan. En/of dingen doen om anderen te pleasen. Dit gebeurt nog wel, maar ik ben dan niet te streng voor mezelf en denk meer na waar dit vandaan komt.
  5. Ik plan nu rust en tijd voor mezelf en voel me daar minder schuldig over. Probeer me af te sluiten van (kind/tv) geluiden door naar rustige muziek te luisteren. Ik plan zwemmen, yoga en een wandeling. Zelfs een weekend yogaretraite staat op de planning.
  6. Ik ben me er bewust van geworden dat rust belangrijk voor mij is. Een goede nacht scheelt heel veel voor mijn stemming en wat ik aan kan. Al heb ik dan de neiging mijn opgedane energie snel te verbranden. Daar let ik nu wel beter op (ho, ho, ho daar ga ik weer, even een stapje terug> groeimindset).
  7. Ik probeer mensen om me heen te verzamelen die mij aanmoedigen, trots op mij kunnen zijn en positief mee denken. Bij hen geef ik ook aan in welke ontwikkeling ik zit en dat ik aanmoedigingen en focussen op het positieve goed kan gebruiken. Daardoor ontstaat er een fijnere omgeving en flow.
  8. Ik ben me er bewust van dat mijn man ook een hoge norm hanteert. Samen komen we heel ver, maar we gingen beiden onbewust vaak over onze grenzen. We praten nu meer over onze behoeftes, wensen en groeimindset waardoor we de verbinding hebben versterkt. We spiegelen elkaar, moedigen elkaar aan, delen onze successen en denken mee bij uitdagingen.
  9. Ik kan inspiratie halen uit verhalen of situaties van andere vrouwen in vergelijkbare situatie (voel minder jaloezie);
  10. Ik ben me er meer bewust van wat negatieve feedback van anderen en wat dat met me doet. Als ik hiermee rondloop, kan ik het beter uitspreken voordat de gedachten met mij aan de haal gaan.
  11. Ik ga bewuster met mijn tijd om en voel dan eerst of ik er wel/geen behoefte aan/zin in  heb. Anders trek ik mij terug en ben ik weinig/geen uitleg verschuldigd (=laatste leerproces).
  12. Ik merk sneller als ik een statische of groeimindset heb. Ik zet me er sneller over (vooral werk)fouten heen.
  13. Ik heb kennis gemaakt met mijn innerlijke mentor en nagedacht over de toekomst.
  14. Ik heb mijn ik-ben-niet-goed-genoeg patroon besproken met mijn zus die vroeger erg kritisch op mij was en alles in mijn ogen beter deed dan ik. Fijn om de erkenning hiervoor te krijgen en samen herinneringen te delen aan hoe het vroeger was en hoe het nu is.

Op mijn werk:

  • plan ik realistischer en communiceer daar ook beter over richting collega’s/externen, ik zit er minder mee als iets niet af komt (>morgen weer een dag).
  • heb ik opstart– en afsluitrituelen ingebouwd.
  • stel beter prioriteiten en sluit e-mail af om aan langere projecten te werken.
  • voel ik me trots op mezelf als ik kleine succesjes behaal.
  • bijt meer van mij af, stel meer vragen en laat me niet meer snel afschepen met een opdracht die niet onder mijn functie valt.
  • probeer ik te focussen op positieve mensen en leuke contacten. Ik zorg voor aardige e-mails en vaak krijg ik dan ook fijnere berichten terug.
  • schat ik mezelf meer op waarde. Ik haal mezelf niet meer zo erg naar beneden (kan ik toch niet, een ander kan het beter).
  • deel kleine successen ook met collega’s en ben geïnteresseerd in die van hen. Kleine successen kunnen leiden tot grote en die worden nu vaker gedeeld en ontstaat er een fijnere werkomgeving.

Ok, wattttt?!!! Hoe fantastisch is dit?

Eerlijk is eerlijk: Lisette noemde ook nog een lijstje van dingen waar ze nog mee aan het stoeien is.  Dingen die al beter gaan dan eerst, maar echt nog aandacht vragen. Maar moet je eens kijken wat ze in 3 maanden tijd al geleerd heeft!

Ik ben zó trots als ik dit lees!

En het mooiste is: ik weet dat jij dit ook kunt. Soms heb je alleen een klein beetje hulp nodig. Dus let me know als ik je hierin mag helpen!

Liefs, Evelien

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.