Hoe weet je of je last hebt van ‘body image issues’? Interview met Summer Innanen (Engels)


Ik ben excited om deze podcast aflevering met je te delen ! Hierin heb ik namelijk een ontzettend tof gesprek mijn vroegere body-image coach, Summer Innanen. Zij is expert op het gebied van lichaamsbeeld, eigenwaarde en zelfvertrouwen.

Luister aflevering #123 van De Perfectionismepodcast om erachter te komen

  • Hoe je weet of je last hebt van ‘body image issues’
  • In hoeverre Summer Innanen last heeft (gehad) van perfectionisme in haar leven
  • Wat haar heeft geholpen om dit los te laten

We zijn niet geboren met een oordeel over ons lichaam. Dat is iets wat wij onszelf hebben aangeleerd.

En wanneer we dat oordeel creëren, remmen we onszelf af en worden we afhankelijk van de goedkeuring van een ander om ons goed te voelen over onszelf. En eerlijk, dit kost zoveel energie.

Vaak spiegelen wij ons als vrouwen aan het perfecte plaatje. Ons lichaam, huis en gedrag moeten er op een bepaalde manier uitzien. Eigenlijk is dit patroon al helemaal genormaliseerd in onze maatschappij.

Zolang wij dat blijven geloven, is het nooit goed genoeg. En op die manier weerhouden we onszelf ervan om ons leven te leven zonder schaamte.

Hoe weet je nu of je last hebt van ‘body image issues’? Stel jezelf de volgende vragen.
● Hoeveel negatieve gedachten heb ik over mijn lichaam?
● Overschaduwen de negatieve gedachten de positieve gedachten over mijn lichaam?
● Baseer ik mijn eigenwaarde op externe factoren, zoals de spiegel, mijn broekmaat, de weegschaal en het aantal keren dat ik heb gesport deze week?
● Stem ik mijn gedrag af op deze externe factoren?
● Roept het kijken in de spiegel emoties op voor mij?

Wanneer de bovenstaande vragen je veel bezig houden, kan het zijn dat het beeld dat jij over jouw lichaam hebt je in de weg staat.

Wat kunnen mooie eerste stappen zijn om dit te veranderen? Zodat jouw lichaamsbeeld minder sterke emoties bij je oproept.

Verander je social media feed
● Ontvolg de accounts die jou een slecht gevoel geven over jezelf (en jouw lichaam). Volg in plaats daarvan body-positive accounts. Op die manier creëer je een feed voor jezelf die vol staat met positieve energie.

Verbeter je mindset
● Probeer jouw negatieve gedachten te verminderen door je meer te focussen op liefdevolle en positieve gedachten. Hoe meer je hiermee oefent, hoe meer deze positiviteit wordt gestimuleerd.
● Het is goed om je te realiseren dat de oordelen (en afwijzingen) die we over onszelf hebben, ons er vaak van weerhouden om het leven te leven zoals we dat graag willen.

Word comfortabeler met jouw imperfecties
● Wanneer je comfortabeler wordt met je imperfecties, kan je beter omgaan met het oordeel dat een ander over jou heeft.
● Op die manier kun je leren om jouw eigenwaarde niet af te laten hangen van de mening van anderen. Doordat je je minder laat beïnvloeden door de buitenwereld, blijf je dichterbij jezelf.

Wees lief voor jezelf
● Keer naar binnen en vraag jezelf hoe je je voelt en wat je nodig hebt.

Ik ben benieuwd wat jij herkent uit deze podcast. Hoe voel jij je op dit moment over je lichaam? Laat het me vooral weten in een reactie op de instagrampost van deze week.

Heel veel liefs,
Evelien

P.S.: Meer weten over Summer Innanen?

P.P.S.: Heb je zin in meer inspiratie om je perfectionisme los te laten? Hier 3 concrete tips!

  1. 👩‍💻 Volg de gratis Masterclass ‘HSP & Perfectionisme’
  2. 📖 Lees het boek ‘Goed Genoeg – 50 tips om je perfectionisme los te laten’
  3. ⭐ Doe mee aan Goed Genoeg, hét online programma voor perfectionisten die relaxter & gelukkiger willen worden

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.