Fout gemaakt waar een ander last van heeft – hoe repareer ik dit?


Vorige week deelde ik in de podcast met je ‘wat te doen als je gefaald hebt’.

In deze aflevering deel ik mijn tips met je zodat ook jouw faalervaringen minder heftig worden.

Deze week hebben we het over: ‘Wat als je iets gedaan hebt waar een ander last van heeft? Hoe repareer je dat?’

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Je hebt een mail verstuurd met verkeerde info waardoor iets misliep
  • Je hebt iets niet handig aangepakt
  • Je hebt iets onaardigs gezegd en daar heb je spijt van

Ik vertel je over een situatie waarin ik totáál verkeerd omging met een directeur die ik adviseerde. Luister de aflevering om erachter te komen hoe ik ermee omging:

Dit is de valkuil van perfectionisten wanneer ze doorhebben dat ze iets fout gedaan hebben:

  • In paniek schieten
  • Allerlei acties ondernemen om het goed te maken
  • Roepen: ‘Wat stom van mij, dat had ik nooit zo moeten doen’

Hier heeft niemand wat aan. Dus druk in plaats daarvan even bij jezelf op de pauzeknop en keer even naar binnen.

  • Reflecteer: wat voel ik nu precies?
    • Frustratie
    • Woede
    • Schuldgevoel
    • Angst
  • Neem dit waar. Schrijven helpt mij hierin

Krijg je face-to-face feedback?

  • Erken het gevoel van de ander “Oh wat vervelend, ik zie dat dit je raakt. Dat was natuurlijk niet mijn bedoeling!”
  • Vraag jezelf: snap ik al voldoende wat hier nou misging? Zowel bij mezelf als bij de ander? Wat is hier gebeurd? EN hoe voel ik me hierover?
    • Zo nee: neem hier eerst de tijd voor. “Vind je het goed als we hier later even op terugkomen? Ik vind het belangrijk om hier goed op te reageren en ik moet nog even voor mezelf op een rijtje zetten wat hier nou gebeurde. Is het goed als ik je zometeen even terugbel hierover?”

Vervolgens kun je deze stappen je zowel IN een gesprek doen als wanneer je er solo op reflecteert:

  • Wat is er gebeurd? Wat voor gevoel had ik? Deed ik bepaalde (verkeerde aannnames)? En wat deed ik wat niet handig was?
  • Damagecontrol: Wat is er nodig om dit op te lossen? Probeer zelf met een voorstel te komen om dit goed te maken. Of 2 opties.
    • Je kunt hierover sparren met een vriendin/collega/je leidinggevende! Hulp is soms heel fijn

Ga het gesprek aan.

  • Geef eerlijk toe dat je een fout hebt gemaakt. Houd niet je mond vanuit het idee ‘ik hoop maar dat niemand het doorheeft’. Pak je verantwoordelijkheid en laat zien dat je het serieus neemt.
  • Geef meteen al ruimte aan het gevoel dat die ander hierbij eventueel kan hebben:
    • “Oeh ik zie dat ik in m’n mail A zeg, maar eigenlijk is het B. Excuus voor de verwarring, ik kan me voorstellen dat dat vervelend voor je is.”
    • Geef ruimte aan reactie (in een echt gesprek)
  • Begin met je eigen aandeel in het verhaal. Vaak heeft iemand anders ook iets niet handig gedaan wat bij jou wat triggerde, maar daar is pas later ruimte voor. “Ik wil nog even terugkomen op ons gesprek, ik vond niet dat ik dit handig aanpakte.”
    • Vaak komen mensen dan al heel snel over de brug met wat zij zélf niet handig gedaan hebben.
  • Dan de oplossing: “Ik denk zelf aan oplossing X of Y, maar ik hoor graag wat voor jou een fijne oplossing zou zijn.”

Na afloop van het gesprek (of het sturen van de mail):

  • Wees trots op jezelf! Klinkt misschien tegenstrijdig, maar owning up to your shit is superlastig. Het feit dat jij bereid bent eerlijk naar jezelf te kijken en verantwoordelijkheid te nemen voor je acties, is FANTASTISCH!
  • Zeg tegen jezelf: “Ik ben geen perfect mens en dat hoef ik ook niet te zijn. Het beste wat ik kan doen, is van deze situatie leren en het een volgende keer anders proberen te doen.”

Wat neem je uit deze situatie mee?

  • Hint: NIET “Ik mag deze fout nooit meer maken!”
    • Dat leidt alleen maar tot verkramping in je werk / in je omgang met deze persoon
  • In plaats daarvan: onderzoek je rode vlaggetje in deze situatie. Wat triggerde mij hierin?
    • Bijvoorbeeld: je verantwoordelijkheidsgevoel/je rechtvaardigheidsgevoel
  • De volgende keer dat dit rode vlaggetje weer getriggerd wordt, wat zou je dan graag anders willen doen?
    • Bijvoorbeeld: even tot 10 tellen, iemand pas later aanspreken,
  • Blijf hierin mild voor jezelf.
    • Dus veroordeel jezelf niet omdat je het lastig vind je gedrag te veranderen. Dit kost tijd!
    • Leer omgaan met je zelfkritiek & je perfectionisme. We helpen je natuurlijk graag binnen Goed Genoeg!

Heb je iets aan deze podcast gehad? Heel leuk als je dat laat weten onder de instagrampost van deze week.

Liefs en succes, Evelien

P.S.: Wil je een volgende stap zetten om je perfectionisme los te laten?

  1. 👩‍💻 Volg de gratis Masterclass ‘HSP & Perfectionisme’
  2. 📖 Lees het boek ‘Goed Genoeg – 50 tips om je perfectionisme los te laten’
  3. ⭐ Doe mee aan Goed Genoeg, hét online programma voor perfectionisten die relaxter & gelukkiger willen worden

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *