De 3 beste tips tegen uitstelgedrag


Stel jij vaak dingen uit tot het allerlaatste moment? En ben je daar wel een beetje klaar mee omdat  het je superveel stress en frustratie oplevert? Dan is deze video voor jou!

Een aantal van mijn cliënten heeft ernstig last van uitstelgedrag en ik ken ook veel mensen in mijn persoonlijke omgeving die hiermee worstelen. In deze video deel ik mijn 3 beste tips voor hoe je hier beter mee om kunt gaan.

  1. Plan superweinig dingen. Als je je voorneemt om 1000 dingen te gaan doen, is de kans veel groter dat het allemaal niks wordt dan wanneer je je voorneemt om 1 ding af te maken. Dit is iets wat bij mij echt megagoed werkt: aan het eind van elke werkdag op papier zetten wat je de volgende dag gaat doen. En dan dus niet teveel, plan alleen de 2 of drie dingen die je écht gedaan wilt hebben morgen. Als je tijd over hebt, kun je altijd nog meer doen.
  2. Verlaag je standaarden en begin gewoon. Zou het zo kunnen zijn, dat je een enorme drempel voelt om met een bepaalde taak te beginnen, omdat je het idee hebt dat je het meteen ‘perfect’ moet doen? Dit is een patroon dat ik heel vaak bij perfectionisten zie: omdat hun standaarden van hoe het zou moeten zijn veel te hoog liggen, beginnen ze maar niet aan de klus. De tip is dus: zorg dat je jezelf niet zoveel druk oplegt met torenhoge verwachtingen vooraf. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik het onderzoek dat is gedaan naar het verschil tussen amateurschrijvers en mensen die van schrijven hun beroep hadden gemaakt. De eerste groep bleef heel lang wachten op de perfecte inspiratie en de perfecte woorden voordat ze daadwerkelijk wat op papier zetten. De professionele schrijvers daarentegen begonnen gewoon direct met het neerpennen van woorden, krasten vervolgens de helft weer door en schaafden hun tekst bij. Het moment is nooit perfect, jij hoeft geen perfect werk te leveren, je hoeft alleen te beginnen!
  3. Onderzoek eens wat er gebeurt wanneer je iets uitstelt. Vaak zijn we superstreng voor onszelf wanneer we niet voldoen aan ons beeld van hoe we zouden moeten zijn. Onze kritische stem neemt het dan helemaal over met gedachtes als ‘Zie je nu wel, je bent weer aan het uitstellen. Je kunt ook niks. Nu heeft het toch al geen zin meer voor vandaag, geef het maar gewoon op.’ Wanneer je merkt dat je dit soort gedachten heb, probeer daar dan afstand van te nemen. Want ze helpen je totaal niet om je doelen sneller te bereiken. In plaats daarvan kun je beter met mildheid naar jezelf kijken en je afvragen: wat heb ik nu nodig om die taak toch te gaan doen? Mocht je het lastig vinden om met die kritische stem in je hoofd om te gaan, dan heb ik een gratis audio-oefening voor je opgenomen die je hierbij helpt.

Veel succes hiermee!

Liefs,
Evelien